Handla säkert

Att hålla på med e-handel innebär att man köper varor och tjänster online. Det är enkelt, smidigt och bekvämt och just därför så populärt. Nästan alla stora affärer har sina egna webaffärer och flera företag håller endast på med online shopping. Det har blivit en egen marknad inom näringslivet. Både företaget och kunden vinner på det. Det finns dock vissa risker med e-handel och här tar vi upp några tips för att undvika dem! Vi själva föredrar nationella företag och svenska butiker.

Fakta om företaget

Ta reda på företagsuppgifter som kontaktuppgifter och adress. Se till att kundtjänsten är lätt att nå och att informationen företaget ger till sina kunde är tydlig. Om något händer under köpet eller du har några frågor ska företaget vara lättillgänglig och villiga att hjälpa kunden med alla medel de har.

Köpvillkor

Läs igenom köpvillkoren, till exempel vilka betalningssätt som finns, hur det fungerar med leverans, reklamation och ångerrätt. Om du har koll på vad som gäller slipper du få överraskningar under köpet om något går fel.

Leverans

Ta reda på hur lång tid leveransen tar. Ofta erbjuds olika leveranssätt med olika priser, ofta beroende på hur snabbt det går att leverera varan. Tänk också på att en del företag bara levererar inom ett visst geografiskt område.

Om varan är skadad

Du har rätt att reklamera en vara om den är skadad. Syns skadan utvändigt kan du reklamera direkt när du tar emot paketet. I annat fall ska du anmäla felet inom två månader från att du har tagit emot leveransen. Företaget måste ge dig återbäring.

27 jun 2017